W ubiegłym tygodniu poinformowaliśmy o drastycznych cięciach połączeń, które już 1 stycznia przeprowadzi województwo podkarpackie. W odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” w tej sprawie, urząd marszałkowski tłumaczy decyzję brakiem pieniędzy po obcięciu tzw. janosikowego.
Od 1 stycznia nastąpią znaczące cięcia połączeń na praktycznie wszystkich liniach kolejowych w regionie. W ogóle nie będą kursować pociągi na trasie Jasło – Zagórz, a na trasie do Horyńca Zdroju pozostanie tylko jeden pociąg w weekendy. O szczegółach zmian pisaliśmy tutaj.
Informacja o zawieszeniu pociągów jest dziwna. Nie tylko dlatego, że PLK zdążyły już opublikować rozkład z zakładaną pierwotnie liczbą pociągów (zbliżoną do obecnej oferty), ale przede wszystkim ze względu na fakt, że gdy w październiku pytaliśmy władze woj. podkarpackiego o zmiany w nowym rozkładzie, nie było ani słowa o cięciach. Co jeszcze dziwniejsze, w ogłoszonym w połowie roku przetargu na przewozy liczba pasażerokilometrów była porównywalna z latami poprzednimi.
To przez... janosikowe?
Jak się okazuje, tego przetargu województwo nie rozstrzygnęło. Jedyna złożona oferta na kwotę 53 mln zł (zakładamy że złożyły ją Przewozy Regionalne) przekraczała w znacznym stopniu (o 11 mln zł) środki przeznaczone na ten cel w budżecie województwa (42 015 922 zł). - Brak wystarczających środków spowodowany jest głównie przez zmniejszenie przez rząd tzw. janosikowego - poinformował rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego Tomasz Leyko.
Przypomnijmy - Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzje ministra finansów, które zobowiązywały województwo mazowieckie do zapłaty czterech ostatnich rat janosikowego (łącznie ponad 200 mln zł.). Premier Kopacz zobowiązała Ministerstwo Finansów do przygotowania przepisów do kwietnia 2015 roku. Mazowsze - jedyny płatnik netto podatku - będzie płacić nie o 112, ale o 212 mln zł mniej.
"Racjonalizacja wydatków"
Kolejny przetarg na przewozy województwo dopiero ogłosiło. Żeby zachęcić Przewozy Regionalne (bo żaden inny przewoźnik i tak nie wystartuje) do obniżenia oferty dokonano, jak tłumaczą urzędnicy „racjonalizacji wydatków”, czyli zawieszono kursy o najniższej rentowności. Do tego, co zaskakuje, skrócono okres obowiązywania umowy do 10 miesięcy. – Samorząd województwa poczyni wszelkie możliwe działania aby wygospodarować środki finansowe na wykonanie usługi w pozostałych miesiącach roku 2015 – zapewnia Leyko.
Jak podaje rzecznik, w roku 2014 w okresie trzech pierwszych kwartałów pokrycie kosztów uruchomienia pociągów przychodami wynosiło średnio tylko ok. 5%. Pozostałe 95% kosztów pokrywane było z rekompensaty z Urzędu Marszałkowskiego. – Dzięki zawieszeniu połączeń zostaną zaoszczędzone środki, które będą wydatkowane na przewozy regionalne i dalsze usprawnienie ruchu pasażerskiego – zapewnia Tomasz Leyko. Rzecznik zapewnia też, że zawieszenie kursów ma charakter czasowy. Poniżej wykaz linii z zawieszonymi połączeniami wraz ze statystykami przewozowymi, które podał Urząd Marszałkowski:
Linia 108 (Jasło – Zagórz)
-
4 połączenia zawieszono.
-
W 2014 r. >> średnia frekwencja 11 osób w pociągu >> średnia rentowność ok. 5 %
-
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020
Linia 91 (Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl)
-
5 połączeń zawieszonych.
-
W 2014 r. >> średnia frekwencja ok. 22 osoby na pociąg >> rentowność 8%.
-
Dodatkowo w godzinach szczytu zostaną uruchomione połączenia: Rzeszów – Łańcut – Przeworsk – 2 pociągi; Przeworsk – Łańcut – Rzeszów – 2 pociągi;
Połączenia będą umożliwiać dojazd pasażerów z Przeworska i Łańcuta do firm zlokalizowanych w Rzeszowie oraz w strefie inwestycyjnej w Rogoźnicy w odpowiednich godzinach ich pracy.
Linia 106 (Rzeszów – Jasło)
-
W 2014 r. >> średnia frekwencja 10 osób na pociąg >> rentowność 5%
-
6 połączeń zawieszonych, 4 połączenia ze zmienionymi godzinami kursowania dostosowane do pasażerów.
-
Zawieszenie połączeń do czasu zakończenia modernizacji linii w perspektywie 2014-2020. Rozważa się uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych w relacji Rzeszów – Boguchwała od dnia 1.06.2015. Relacja ta wymaga jednak uruchomienia dowozów pasażerów od centrum miasta Boguchwała do stacji kolejowej. W tej sprawie zostaną podjęte rozmowy z władzami miasta Boguchwała.
Linia 68 (Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów)
-
W 2014 r. >> średnia frekwencja 40-45 osób na pociąg >> rentowność na poziomie ok. 15%.
-
Zawieszono 6 połączeń.
Linia 101 (Jarosław – Horyniec-Zdrój – Zamość)
-
W 2014 r. >> średnia frekwencja 20-25 osób na pociąg >> średnia rentowność 8 %
-
Zawieszono 10 połączeń, zmiana godzin 4 połączeń, godziny kursowania dostosowano do pasażerów.
-
Połączenia weekendowe skierowane szczególnie do studentów oraz uczniów uczęszczających do zamiejscowych szkół wracających do domu i do osób korzystających z usług kuracyjno-zdrowotnych uzdrowiska Horyniec-Zdrój. Przy zmianie rozkłady jazdy w czerwcu 2015 r. będą uruchamiane dodatkowe pociągi do Zamościa w miesiącach letnich.
Dodatkowe połączenia linia 71/68
-
Rzeszów – Tarnobrzeg – 1 pociąg
-
Tarnobrzeg – Rzeszów – 1 pociąg
-
Rzeszów – Kolbuszowa – 1 pociąg
-
Kolbuszowa – Rzeszów – 1 pociąg
-
Rzeszów – Głogów Młp. (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
-
Głogów Młp – Rzeszów (przez Rogoźnicę) – 2 pociągi
Połączenia będą umożliwiać dojazd ludzi do pracy w firmach w strefie w Rogoźnicy k. Rzeszowa, Kolbuszowej, Nowej Dęby i Tarnobrzega.